Film Rip isimleri ve Açıklamaları

KAMERA
Kamera, genellikle dijital kameralarla yapılan sinema çekimleridir. Kamerayı
sabitlemek için bazen üç ayaklı sehpalardan kullanılır, ancak çoğu zaman bu
mümkün olmaz ve dolayısıyla kamera sallanır. Ayrıca kameranın bulunduğu yere
bağlı olarak ekran ortalanamıyabilinir, ve belli bir açıdan görüntüyü
kaydedilir. Eğer düzgünce yerleştirilmişse, ekranda yazı olduğu için kesin
birşey söylemek zor ancak çoğu zaman bunlar ekranın üstünde ve altında üçgen
sınırlarla gözükürler. Ses ise, kamerayla tümleşik mikrofon aracılığıyla
kaydedilir, ve özellikle komedi filmlerinde, film sırasında kahkahalar
duyulabilir. Bu faktörler sonucunda görüntü ve ses kalitesi genellikle düşük
olur, yalnız şansımız yaver giderse sinemayı boş bulabilir ve temiz ses
sinyallerini alabildiğimiz bir çekim oluşturabiliriz.
R5 ,R5 Line [Region 5]
REGİON 5 demek yani rusya ve çevresinde kullanılan dvd kodu
bunlarda genelde kamera arkası,röpörtoj seçenekleri mevcut değildir.Ses genelde 2 kanal Stereo’dur.Bazi R5 surumlerinde Ingilizce ses bulunmayabiliyor. “LINE”, ses DVD’den degil, baska bir kaynaktan geliyor anlamini tasiyor.

TELESYNC (TS)
Telesync, harici ses kaynağı kullanması dışında (genellikle bu harici ses,
insan seslerinden uzak olan bir yerden, koltuğun özel bir kısmından alınır)
kamera ile aynı işlevi görür.. Doğrudan bir ses kaynağı, iyi kalite bir ses
kaynağı olacak diye bir kaide yoktur, özellikle birçok arkaplan gürültüsünün
sese karıştığını düşünecek olursak… Genellikle telesync, boş bir sinemada
ya da profesyonel bir kamera yardımıyla projeksiyon odasından- ki böylece
daha iyi bir görüntü kalitesi elde edilir- kaydedilir. Kalite, çekimden
çekime oldukça farkedebilir; onun için tüm filmi indirmek yerine, önce
örneğini indirin. Telesync’ler yüksek oranda etiketlendirilmemiş
kameralardır..

TELECINE (TC)
Telesine makinesi, filmi dijital olarak makarasından kopyalar. Ses ve
görüntü çok iyidir, ama gerektirdiği teçhizatı ve masrafı dolayısıyla
telesineler pek yaygın değildir. Genellikle film, gerçek aspect oranında
olacaktır, bununla beraber 4:3 telesineler de mevcuttur. Buna en iyi örnek
geçen sene kaydedilen JURASSIC PARK 3 TC’dir. Telesine, film sırasında
ekranda görüen bir zaman sayacı olduğu için zaman kodlamasıyla çakışmaz..

SCREENER (SCR)
Bir filmin promosyon amaçlı VHS kaseti, piyasaya çıkmadan önce dükkanlara ve
diğer bazı yerlere gönderilir. Bir Screener, VHS kasedi formatındadır ve
genellikle 4:3 (tam ekran) aspect oranına sahiptir. Bunun dışında geniş
ekran olanları da bulunabilir. En büyük dezavantajı; ekranın altından geçen
ve telif hakları ile kopya-yazılım ihbarı için telefon numarasının yazdığı
mesajdır.. Ayrıca, eğer kasedin seri numarası ya da kasedin içine doğru bir
çizgi var ise; bunlar genellikle siyah bir çizgi ile olmak üzere, o bölgenin
üstü çizilerek bloke edilmelidir. Bu genellikle sadece birkaç saniyeliktir,
fakat maalesef bazı kopyalarda bu olay tüm film boyunca sürer ve bazıları
oldukça büyüktür. Kullanılan araç-gereçe bağlı olarak, screener
kalitesi-eğer MASTER kopyasından yapılmışsa- mükemmel kaliteden, eğer
kalitesiz malzemenin kullanıldığı eski bir VHS Kaydedicisi ile yapılmışsa
düşük kaliteye kadar değişir. Çoğu screener VCD’e dönüştürülür, ancak bazı
SVCD denemeleri de oldu ve bazıları VCD’ninkilerden daha kaliteli idi.

DVD-SCREENER (DVDscr)
Aynı şekilde screener’lardan bazıları DVD’ye dönüştürülür. DVD retail’lerin
içerdiği bazı ekstralar dışında genellikle geniş ekrandır(widescreen). Uyarı
mesajları her zaman siyah kısımda olmayabilir; dolayısıyla bu, izleme
zevkini bölebilir. Rip edenin yeteneğine bağlı olarak DVD Screener’lar çok
iyi kalitede olabilir.
DVD Screener’lar genellikle SVCD ya da Divx/XviD formatlarına dönüştürülür.

DVDRip
Piyasaya sürülen DVD’nin son kopyasıdır. Mümkünse bu, tekrar
pre-retail(örneğin, Star Wars Episode 2) olarak piyasaya sürülür ve mükemmel
kalitede olur. DVDRip’ler, SVCD ve DivX/XviD olarak yayımlanır.

VHSRip
Genellikle kaykay/spor videoları ve XXX gösterimleri olmak üzere retail
VHS’den dönüştürülmüşlerdir.

TVRip
Tv programları; ya ağ üzeri (dijital kablo/uydu dekoderleri aracılığıyla cap
edilenler daha uygundur) ya da gösterim öncesi -uydunun şebekeye programı
birkaç gün önceden göndermesi(bazılarında titreşimler oluyor)- şeklindedir.
‘WWF Raw Is War’ gibi ekstra bölümler içeren bazı progamlar ve kamera/yorum
testleri ayrıca rip dahilindedir. PDTV, dijital bir TV PCI kartından cap
edilir, bu genellikle iyi sonuç verir, öyle ki bazı grupların bunları SVCD
olarak yayınlama eğilimleri görülmektedir. Bütün VCD/SVCD/SivX/Xvid ripleri
TV görüntüsüyle desteklenmektedir.

WORKPRINT (WP)
Workprint, henüz bitmeyen bir filmin kopyasıdır. Filmde eksik sahneler ya da
müzikler olabilir. Kalite mükemmelden, çok kötüye kadar değişir.. Bazı
Workprint’ler son baskısından oldukça farklıdır (Men In Black’te yaratıklar
ve oyuncular olmaları gereken yerde değillerdi) ve diğerleri de ekstra
sahneler içeriyor bile olabilir (Jay and Silent Bob). WP’ler, eğer ki iyi
kalite bir kopyası edinilirse, koleksiyonda hoş bir ilave versiyon işlevi
görebilir.

DivX Re-Enc
Divx re-enc, orjinalini VCD kaynağından alan ve ufak boyutta bir DivX
dosyasına re-encode edilen filmdir. Çoğunlukla dosya paylaşanlarda görülür,
ve bunlar genellikle ‘Film.İsmi.Grup(1of2)’ şeklinde etiketlenirler. Bu işi
yapan gruplardan en bilinenleri; SMR ve TND’dir. Bunlar aslında, eğer bir
filmin 200MB’lık kopyasına sahip olup olmama konusunda kararsız değilseniz
tabi, download etmeye değmezler. Genellikle uzak durun.

Watermarks (Filigranlar)
Birçok film Asya Silver’ları ve PDVD’lerden gelir ve sorumlu kişi tarafından
etiketlenir. Bu etiketleme genellikle bir harf/ilk harf veya genellikle
köşelerden birinde bulunan küçük bir logo şeklinde olur. En meşhurları;
“Z”,”A” ve “Glove” filigranlarıdır.

Asian Silvers / PDVD
Bunlar, doğulu bootlegger’ların çıkarttığı filmlerdir.. Genellikle bazı
gruplar tarafından, kendileri adına çıkartmaları için satın alınırlar.
Silver’lar çok ucuzdur, birçok ülkede mevcuttur ve yeni bir versiyonunu
çıkartmak da kolaydır. Bu yüzdendir ki, şu anda bu işin içinde oldukça kişi
var. Bunların çoğunluğunu ise birkaç dağıtımdan öteye gidemeyen küçük
gruplar oluşturur.
PDVD’ler ise DVD’ye konulan şeyin aynılarıdır. Çıkartılabilir altyazıları
vardır ve kalite olarak silver’lardan çok daha iyidirler. Normal bir DVD
gibi rip edilirler, ancak VCD şeklinde dağıtılırlar.

FORMATLAR

VCD
VCD MPEG1 tabanlı bir formattır. Sabit , 1150 kbit bitrate’e ve 352×240
çözünürlüğe sahiptir. Genellikle düşük kalitede (KAMERA / TS / TC / VHS
çekim / TV çekimi(analog) küçük boyut elde etme, tek cd’ye sığdırabilme
amaçlı kullanılır. VCD’ler ve SVCD’ler süreye dayalıdır, yani bir diskin
kapasitesinden daha büyük bir MPEG film gene de (süre sayesinde) 74
dakikalık bir CD’ye sığabilir.

SVCD
SVCD ise MPEG2 bazlıdır (DVD gibi) ve 2500kbit’e kadar değişken(variable)
bitrate değerlerine izin verir, ayrıca 480×480 (NTSC) çözünürlüğe sahiptir,
ve oynatıldığı zaman 4:3 görüntü oranını alır. Değişken bitrate’ten dolayı
tek CD’ye sığacak uzunluk kesin bilinmemektedir, fakat genellkle 35-60
dakikanın bir CD’ye sığdığı görülmüştür. Değişken bitrate kullanarak SVCD
yapımı sırasında çoklu geçişler (multi-pass) kullanılırması önemlidir. Belki
yapım süresi uzar, fakat sonuç daha net olur.

XVCD/XSVCD
Basit bir şekilde kurallara uymayan VCD’lerdir. Daha yüksek birate ve
çözünürlük değeri alabilirler, ama sonuçta durum VCD’yi oynatacak makinenin
kapasitesine bağlıdır. XVCD’ler ortalıkta fazla görünmez, çünkü genellikle
amacı internete yaymak değil de ev kullanımı için tercihtir.

DivX / XviD
DivX formatı multimedya platformları için tasarlanmıştır. İki codec
kullanır: biri düşük hareket (low motion), öbürü ise yüksek hareket (high
motion). Uzun süre önce yapılmış filmlerin çoğu low-motion olarak
yaratılmıştır, ve high-motion da da problemler vardır. İki codec arasındaki
değişimleri sağlayarak daha kaliteli sonuçlar elde edebilmek için SBC (Smart
Bitrate Control-Akıllı Bitrate Kontrolü) adlı bir metod geliştirilmiştir.
Çok yüksek işlem değeri ve karmaşık alogoritmalar ile yapıldığından dolayı
DivX filmlerin DVD Player’larda çalışmaları şu an için mümkün değildir.
Fakat bazı firmalar şu an DivX player ürünler üretiyor, hatta satıyorlar,
fakat bu makineler de her yerde bulunmuyor. DÜZGÜN DivX’ler genellikle
DVD’lerden rip edilmiştir ve bir CD’ye 2 saatlik iyi kalite DivX
sığdırılabilir. Farklı türde codec’ler mevcuttur, en ünlüleri Divx3.11a ile
yeni XviD dir.

CVD
CVD, CVD ile SVCD’nin bir kombinasyonudur. Genellikle bir çok DVD Player
tarafından desteklenirler. SVCD’nin MPEG’ bitrate’lerini destekler ama
352×480(NTSC) çözünürlüğü kullanır, çünkü yatay çözünürlük fazla önemli
sayılmaz. Şu anda hiç bir grup CVD yayınlamamaktadır.

DVD-R
DVD-R, en popüler DVD yazma çözümüdür (DVD-RAM,DVD+R gibi farklı
seçeneklerin arasından sıyrılır). Taraf başına 4.7 gb veri taşır, çift
taraflı yazılabilir DVD’elr de mevcuttur, böylece tek diskte yaklaşık 10 GB
taşınabilir. SVCD ‘nin MPEG2 görüntüleri DVD-R’a yazılıp izlenmeden önce
dönüştürülmelidir. DVD’den DVD-R’a kopya yapmak da mümkündür, ama bazı
durumlarda extralar/diller yer sorunu yaratmamaları açısından kaldırılır.

MiniDVD
MiniDVD ile cDVD, DVD formatının standart bir CDR/CDRW üzerinde olmasıdır.
Yüksek çözünürlük/bitrate değerlerinden dolayı bir MiniDVD diskine 18-21
dakikalık görüntü yazılabilir, fakat bu format sadece birkaç oynatıcı
tarafından desteklenir.

ÇEŞİTLİ BİLGİLER

Regional Coding (Bölgesel Kodlama)
Bölgesel kodlama; filmlerin Amerikan DVD’lerini alan insanların, kendi
ülkelerinde bunları erken izlemelerini ya da Amerika-dışı distribütörlüğünü
başka firmaların yaptığı eski filmlerin, Amerikan firmaları aracılığıyla
ülkedışına *****ını engellemek için dizayn edildi.. Birçok playerın bölgesel
kodlaması, bir çip aracığıyla ya da kumanda yardımıyla kaldırılabilir.

RCE
RCE (Bölgesel Kodlama Arttırıcısı), “Çok Bölgeli” player’lar yaratmak için
dizayn edilmişti, ancak birçok hata oluştu ve üstesinden gelindi. Şu anda
çok az sayıda film RCE kodludur ve bunlar da hiç tutulmazlar…

Macrovision
Macrovision, ticari DVD’lerin çoğunda bulunan kopya korumasıdır. Eğer DVD
kopyalanırsa; VHS’nin analiz edemeyeceği sinyaller gönderilir -ki bu
sinyaller sayesinde ekranda çizgiler gözükür ve görüntü karanlıklaşır. Kimi
DVD Player’larda (örneğin Tescos’un Dansai 852’si) macrovision’un
kaldırılabileceği gizli bir menü mevcuttur. Ayrıca Maplin’den alınacak 30 pound’luk bir “görüntü sabitleyicisi” ile de bu koruma kaldırılabilir.

NTSC/PAL
NTSC ve PAL, dünyada kullanılan iki temel standarttır. NTSC PAL’dan daha
yüksek framerate’e sahiptir(29fps-25fps) fakat PAL’ın daha yüksek
çözünürlüğü vardır ve daha keskin görüntüler elde edilir. PAL sistemlerinde
NTSC diskleri oynatmak, NTSC sistemlerinde PAL diskleri oynatmaktan çok daha
kolaydır -ki bu İngilizler için iyi bir olaydır. RGB(Red-Green-Blue)
destekli bir skart girişi; NTSC görüntüsünü çoğu yeni televizyonlarda tam
renk olarak oynatacaktır, ancak bunu VHS kasedine kaydetmek için NTSC’yi
PAL50’ye(çoğu DVD player’ın kullandığı PAL60 değil) dönüştürmek
gerekecektir. Bu dönüştürmenin tam sonuç verebilmesi için; pahalı bir
converter(200 pound ve yukarısı), tümleşik bir converter (Dansai 852/ bazı
Daewoo’lar/ Samsung 709) ya da her formata kayıt yapabilen dünya
standartlarında bir VCR’a gereksiniminiz vardır.

ETİKETLER

PROPER (DÜZGÜN)
Bu işin kurallarına göre, kim ilk Telesync’i yayınlarsa yarışı o kazanır.
Fakat eğer filmin kalitesi düşük ise diğer bir grup aynı filmin başka bir
telesync’ini(ya da aynı kaynağın daha kalitelisini) koyar ve kopyalamayı
önlemek için PROPER etiketini dosyaya ekler. PROPER, bu sahnedeki en öznel
etikettir ve birçok insana göre PROPER’ın orijinalinden daha iyi olup
olmadığı tartışılır. Birçok çaresizlik içindeki grup da, PROPER’ları sırf
yarışı kaybetmemek adına yayınlarlar. PROPER’ın yayınlanma sebebi NFO’da
mutlaka belirtilmelidir.

SUBBED (ALTYAZILI)
VCD olayında, eğer yayınlanan film altyazılı ise bu demektir ki altyazı film
boyunca görüntüyle birlikte encode edilmiştir. Bunlar genellikle Malezya/
Çin/ Tayland dillerinde olur ve bazen ekranın büyük bir kısmını kaplayan iki
farklı lisan birden olur. SVCD’ler değiştirilebilir altyazıları destekler ve
bazı DVDRip’ler de değiştirilebilir altyazılarla yayınlanırlar. Bu olay,
eğer mevcut ise NFO dosyasında belirtilir.

UNSUBBED (ALTYAZISIZ)
Eğer bir film altyazılı yayınlanmışsa daha sonra bunun altyazısız sürümü
çıakrtılabilir.

LIMITED (SINIRLI)
Sınırlı bir film demek, filmin sınırlı sayıda sinemada oynandığı anlamına
gelir. Bu sayı genellikle 250 sinemanın altıdır. Genellikle kısa filmler
limited olarak yayınlanırlar.

INTERNAL (DAHİLİ)
Dahili bir sürüm birçok sebebe bağlı olabilir. Klasik DVD grupları çok
sayıda DAHİLİ sürüm çıkartır, çünkü o filmde kopyalama olsun istemezler.
Ayrıca düşük kalite sinema ripleri DAHİLİ olarak yapılır, ve bu; ya grubun
prestijini düşürmemektendir ya da daha önce yapılan riplerin sayısı fazla
olduğundandır. DAHİLİ sürüm, grupların üye sitelerinde normal bir şekilde
bulunur fakat site yöneticilerinin izni olmadan başka sitelere
aktarılamazlar. Bazı DAHİLİ sürümler filmin ismine ve popülerliğine bağlı
olarak hala IRC/Newsgroup gibi yerlere düşüyorlar. Yılın başlarında insanlar
Centropy’nin “dahili” sürümler çıkarttığından bahsediyorlardı. Bu da demek
oluyor ki grup, filmleri sadece üyeleri ve site yöneticileri için
yayınlıyordu. Bu, alışılmış bir tanım için farklı bir durum.
STV
Straight To Video(Direkt Video’ya) asla sinemalarda gösterilmedi ve bu
yüzden birçok site bunları kabul etmezler.

ASPECT RATIO TAGS (ASPEKT ORANI ETİKETLERİ)
Bunlar widecreen(geniş ekran) için *WS* ve fullscreen(tam ekran) için
*FS*dir.

RECODE
Recode; filmin önceden yayınlanmış versiyonunun, içindeki altyazıları
kaldırmak ya da renklerini düzeltmek suretiyle TMPGenc’den filtre edilen
versiyonudur. Daha iyi gözükürler fakat bunlar, grupların kendi kaynaklarını
sağlama beklentileri yüzünden fazla dikkate alınmazlar.
REPACK
Eğer grup kötü bir rip yayınlamışsa, problemleri düzelten bir Repack
yayınlarlar.
NUKED
Bir film birçok sebepten dolayı nuke edilebilir. Özel siteler kurallar
çiğnendiği(“Telesync Yasak” olan yerlere telesync koymak) için nuke
atabilir, fakat filmde oldukça büyük sorunlar var ise(20 dakikalığına sesin
olmaması, 2.CD’nin farklı film/oyun çıkması) global nuke atılır ve bu
dosyaları sitelerde dağıtan insanların kredileri düşer. Nuke edilmiş filmler
hala p2p/usenet gibi kaynaklara ulaşabilir ama ilk olarak neden nuke
edildiğini kontrol etmek akıllıcadır. Çünkü, eğer gruplardan biri
birşeylerin ters olduğunu anlarsa, nuke’lerini geri talep edebilirler.

NUKE SEBEPLERİ : : Aşağıdaki liste bir filmin nuke edilme sebepleridir
(Genellikle DVDRip için)

** BAD A/R ** : : Kötü aspekt oranı. Eğer filmde karakterler çok
şişman/zayıf gözüküyor ise.
** BAD IVTC ** : : Kötü ters telesine. Framerate dönüştürme işlemi yanlış
ise.
** INTERLACED ** : : Hareket halinde gözüken siyah çizgiler. Alan düzeni
yanlış ise.

DUPE (KOPYA)
Kopya olayı çok açıktır. Eğer birşey var ise, geçerli bir neden olmadan onu
tekrar var etmenin bir anlamı yoktur Teachers in 13 schools receive devices and begin research paper writer professional development

4 Yorum

  1. mıhran

    26 Ekim 2008 at 22:05

    Bu yazıyı yazan adam muhtemelen aya çıkmıştır.

  2. klan69

    29 Kasım 2008 at 01:53

    arkadaş süper açıklamış teşekkürler 🙂

  3. actombo

    01 Aralık 2008 at 17:25

    emeğine sağlık… çok faydalı bilgiler..

  4. HuS.TeR

    02 Ocak 2009 at 11:33

    Vallaha teşekkürler , çok güzel bir yazı olmuş gerçekten, aradığımı buldum.

    Yalnız aklıma yeni gelen bir soru soracağım bakayım dönüp de cevaplayan olacakmı :

    Ben , bir film indirirken , TC mi yoksa DVDRIP olanını mı indirsem daha iyi ses ve görüntü alırım?

    Biri , orijinal banttan kopyalanıyor , diğeri ise son kopya :d ,yani pekte bir fark yok gibi gördüm ben , siz ne dersiniz? DVDRIP yazması yeterlimidir memnun kalmam için , ŞAHANE TC !! desede yine bakmayayımmı yüzünüe dvdrip varken?

    Sağolun tekrardan

Yorum yazabilmek için giriş yapmalısınız Login

Bu Yazıya Yorum Yapın

Genel Genel wordpress